2013. november 2., szombat

Napi kérdés: Hogy is működik a csapattárs eldobása?

Ebből néha elég nagy kavar szokott kialakulni, ezért rákérdeztem a témával kapcsolatban a NAF-os szabálytisztázásokat tartalmazó oldal szerkesztőjénél. Ott is eltartott egy darabig, míg dűlőre jutottunk, szóval gondoltam összefoglalom ezt magyarul is, hátha másnak is tanulságos :-)




Szóval a teljes dobássorozat így néz ki:
  1. A csapattárs eldobása passzolásnak számít, azaz mindenek előtt deklarálni kell a Pass Actiont. Ez azért is fontos, mert ha nincs a labda a dobást végző játékos közelében (mellette, vagy olyan távolságban a dobást végző játékostól, hogy oda tudjon sétálni és el tudja dobni), akkor csak labda átadással (Handover) lehet az eldobni kívánt játékoshoz juttatni a labdacsot. Ha ezt nem tudod megoldani és passzolni kell a labdát, már nem próbálkozhatsz a csapattárs eldobásával (lévén körönként csak egyetlen Pass Action engedélyezett). Emiatt érdemes a felállásnál ezt szem előtt tartani, ha 1 körös TD-ben gondolkozol. Egy-egy játéktérről kidobott labda (Touchback) igen sokat segíthet, de érdemes egy elkapásban jártas (Catch) kollégát a dobást végző játékos mellé állítani, mert az újradobhatja az elrontott Handovert. Ha a labdacsot sikerül a megfelelő  helyre juttatni, az már félsiker :-)
  2. Amennyiben dobást végző játékos fafejű (Bone-head) vagy ostoba (Really Stupid), a megfelelő dobást el kell végezni (ogrék, trollok). Szerencsére ez általában csak egy sima 2+ dobás. A sztárjátékosok általában nem rendelkeznek ezekkel a skillekkel (pl. Ripper), így lehet érdemes velük próbálkozni (Loner skill itt is, ott is van, tehát ha újra kell dobni, azt így is, úgy is megszívtad :-)). Ami fontos, hogyha ezt bukod, buktad az egészet, lévén elszállt a Pass Actionöd a körben (v.ö. a helyzetet a Blitz Action hasonló elhasználásával).
    Faembereknél Take Rootot kell dobni, de ennek az elrontása csak akkor okoz, ha nem közvetlen mellette van az eldobni kívánt játékos.
  3. Amennyiben az eldobni kívánt játékos nem közvetlen a dobó mellett van, oda kell mozogni. Ez esetleges dodge-ot kívánhat (Break Tackle segít), de ideális esetben erre nincs szükség. Fontos, hogy csak olyan játékost lehet dobálni, aki rendelkezik a Right Stuff képességgel (meglepő módon néhány sztárjátékos is ilyen, még olyan is, aki titkos fegyverrel rendelkeznek, pl. Bomber Dribblesnot).
  4. Meg kell mutatnod, hogy hová akarod dobni a csapattársad. Fontos, hogy ez Quick Pass és Short Pass lehet csak, messzebbre nem lehet próbálkozni! A maximum távolság, ahová dobhatsz, az 6 mező előre és 3 mező jobbra-ballra (ld. a passzolási táblázatot a NAF oldalán). Fontos, hogy a passzod soha nem lesz pontos, így mindenképp számold bele, hogy lesz 3 mező szóródása az eldobott kollégának (játékmező szélére pl. nem feltétlen érdemes dobni emiatt), és bármilyen mezőt kijelölhetsz (azaz még olyat is, ahol éppen másik játékos áll, legyen az a saját vagy a másik csapatból!).
  5. Ha a dobást végző játékos mindig éhes (Always Hungry), előfordulhat, hogy megeszi az eldobni kívánt játékosod (anyám, hány játékosomtól kellett így megválnom :D). Ez egy sima 2+ dobás, amit ha elrontasz, az áldozat még megpróbálhat kitörni a troll karjaiból egy ugyancsak 2+ dobással. Ám ha ez nem sikerül a kis szerencsétlennek, akkor túl későn eszmélt és kalóriává transzformálódott :-)
    1. Ha a csapattárs kiszabadul, landolást kell dobni arra a mezőre, ahol az eldobni kívánt játékos eredetileg is állt (ld. alább).
    2. Ha a csapattársat megették, az sehogy nem menthető meg (se gyógyító, se regeneráció, se egyéb megoldások nem jöhetnek szóba, lévén a trollok gyomorsava erősen antimágikus), szóródik a labda arról a mezőről, ahol az eldobni kívánt csapattárs állt, és turnover van mivel elvesztette a csapat a labdát. Ilyenkor a passzt egyébként automatikusan Fumbled Passnak kell tekinteni.
  6. Dobni kell az eldobásra, de csak annyi a lényeg, hogy ne fumbble legyen, ugyanis a csapattárs eldobása mindig pontatlan. Egy -1 módosító mindig van, mert nehezebb egy izgő-mozgó valamit eldobni mint a labdát, ezért ez egy sima 2+ dobás Quick Pass esetén, ill. egy 3+ dobás Short Pass esetén. Ha a dobást végző játékos Strong Arm képességgel is rendelkezik, akkor az utóbbi dobás is egy 2+ lesz. Szokás szerint a tackle zónák mindegyike -1-et ad a dobáshoz, ezen viszont az acélidegek képesség (Nerves of Steel) segíthet, ami nullázza ezeket a negatív módosítókat. Megjegyzés: a dobó Agility értéke nem befolyásolja ennek a dobásnak az eredményét, hiszen pontos soha nem lehet a passz! Emiatt teljesen felesleges ezeknek a játékosoknak +Ag-t választani szintlépésnél, hacsak nem más okokból teszed ezt.
    1. Ha sikerült a dobás, repül a csapattárs!
    2. Ha a dobás fumbble, landolást kell dobni arra a mezőre, ahol az eldobni kívánt játékos eredetileg is állt (ld. alább).
  7. Ha elrepül a csapattárs, akkor az mindig egy pontatlan passznak minősül, amit nem lehet interceptolni, és dobni kell szóródást 3x. Ilyenkor kell ugrálva üvöltözni, hogy minél inkább a gólzóna felé reppenjen a srác (az MA + 2 GFI általában sajnos kell a beéréshez, viszont szerencsétlen landolási zóna esetén nehéz a földetérés és dodge-olni is kell a befutáshoz).
  8. Ha a dobott játékos kiszóródik a pályáról, szokás szerint ápolásba veszi a közönség. Sérülésdobást neki! :-) Az eredmény természetesen turnover, és a nézők a szokásos módon visszadobják a pályára a labdát.
  9. Ha a kidobott célzóna üres, dobni kell egy landolást. Ez egy sima agility roll (Ag3 esetén egy 4+), amit viszont minden egyes tackle zóna nehezít -1-gyel (azaz üres zónára 4+, egy ellenfél mellé érkezve 5+, stb.). Ha ez sikerül, akkor talpra esik a figura, és lehet rohanni a TD-ért! Amennyiben nem, akkor arccal a földnek landolt a srác, belefúródott a földbe, és dobni kell egy páncélt, és ha az átment, akkor egy sérülést is. Fontos, hogy ez csak abban az esetben turnover, ha az eldobott srácnál volt a labda! Itt a szóhasználatra kell figyelni a szabálykönyvben, ugyanis azt mondja, hogy ilyenkor a saját játékos Placed Prone, azaz nem szakad meg a kör ilyen sérülés következtében (még akkor sem, ha belehal a srác)! Ezzel ellentétben ha a szabály szövegezése Knocked Down-t emleget, akkor viszont az körvesztéssel jár (de ebben az esetben viszont nem ez a helyzet).
  10. Ha a kidobott célzónán játékos áll, akkor bizony ráesik a dobott játékos a fejére :-) Ilyenkor az ott álló játékost Knocked Down-nak kell tekinteni, és dobni rá egy páncélt, és ha az átment, akkor egy sérülést is. Fontos, hogy itt viszont a Knocked Down miatt ha saját játékosra estél véletlen, akkor vége a körödnek! A sérülésdobás után az eldobott csapattárs szóródik egyet. 
    1. Amennyiben olyan mezőre szóródik, ahol újabb játékos van, arra már nem kell újabb sérülést dobni, csak szóródik még egyet az eldobott játékos. Addig kell ezt ismételni, amíg üres mezőre nem kerül az eldobott játékos, vagy ki nem szóródik a pályáról.
    2. Amennyiben üres mezőre szóródik el kell fektetni (Placed Prone), dobni rá egy páncélt, és ha az átment, akkor egy sérülést is. Fontos viszont, hogy ha a kolléga páncélja kibírja, akkor még vidáman felkelhet és csinálhat mindenfélét a körben, ha azelőtt még nem csinált semmit. Ha viszont nála volt a labda, akkor sajnos turnovert jelent ez az eset (lévén elvesztette a csapat a labdát, amire szóródást kell dobni arról a mezőről, ahol végül elfeküdt a dobott játékos).
Azt hiszem ezt a témát rendesen kiveséztük, és mint látszik, messze nem egyszerű összehozni a dolgot. TimeBandit és Discrete blogjában van egy cikk (Repülj, te pupák!) az ezekhez tartozó százalékos esélyekről, érdemes átolvasni. Gobbók számára tanulság az, hogy rerollal nagyjából 1/3 esély van a sikeres csapattárs eldobásának kivitelezésére :-) A félszerzeteknek azért jobban megy, az olyan 50% körül van (nem hülyék, nem is Lonerek a faemberek).

Ami még megjegyzést érdemel, az az, hogy egy +Ag az eldobott játékoson rettentő sokat segíthet. A labda átadásánál is segít azt elkapni, a földet érésnél is jól jön, de utána 2+-ra dodge-ol is (tackle zónától függetlenül, hiszen Stunty), ha szükséges. Gond csak akkor van, ha megeszik ezt a nélkülözhetetlen sztárt :D Ha van ilyen játékos, érdemes még neki egy Sure Feet, majd Sprint skillt is adni (esetleg Pro-t), hogy ezzel is tovább növeljük a sikeres befutásra az esélyünket.

Még egy fontos szempont, hogy esetlegesen ketrec bontásra is lehet a srácokat használni. Bedobod a kollégát a labdahordozóra, és ha mákod van, ráesik és szabad a labda, vagy ha esetleg valamelyik szélen álló játékost kapod el, akkor lehet blitzelni a labdahordozót.

Egy másik jó felhasználási mód (ha sikerül), hogy néha védekezésnél is lehet vele 1 körös TD-t vinni. Ha az ellenfél pl. elrontja a labdafelvételt egy dupla egyes dobással mondjuk, meg kell próbálni bedobni egy felugrós (Jump Up) srácot. Ha mákod van, jó eséllyel oda tud futni a labdacshoz (ha elesik, talán a páncél nem megy át, és akkor is tud esetleg a skillnek köszönhetően még sokat mozogni). Némi esély van rá, hogy el tudja lopni a labdát és be tud vele futni. Elég nagy fun így kezdeni egy-egy félidőt :D

Remélem sikerült nagyjából körülírni a témát. Ha valami nem tiszta, hülyeséget írtam, írjatok nyugodtan a commentbe! :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése